Resources

Sunday, December 4, 2011

BISKUT HALIA RANGUP

Bersempena dengan cuti sekolah, cubalah sendiri resepi biskut hasil dari resepi sehat untuk anak anak anda. Tapi kepada yang gemarkan biskut buatan sendiri sentiasa tersedia dalam balang di dapur anda, pun boleh mencuba. Ianya sangat ringkas tetapi penuh khasiat. Hasil dari pakar pemakanan di www.eatingwell.com. Saya dah mencubanya, memang sedap, apatah lagi ianya berasaskan halia, cukup baik untuk saya yang banyak angin dalam badan tapi bukan kepala angin tau!

Resepi dan Gambar dari sumber http://www.eatingwell.com/recipes/ginger_crinkle_cookies.html
RAMUAN
2/3 cawan minyak canola
1 1/2 cawan gula perang 
(1 cawan untuk adunan & 1/2 cawan pula untuk hiasan)
1 biji telur (size besar)
4 sudu besar pati gula (air gula pekat)
2 cawan tepung gandum (diayak)
2 sudu teh soda bikarbonat 
1 1/4 sudu teh serbuk kayu manis 
1 1/4 sudu teh serbuk halia 
1/4 sudu teh garam laut 

PENYEDIAAN
Panaskan oven terlebih dahulu pada suhu hingga 350 ° F.
Campuran minyak dan 1 cawan gula perang di dalam mangkuk yang besar dan kacau sebentar. Masukkan telur dan pati gula, kacau lagi. Campurkan tepung gandum, soda bikarbonat, serbuk kayu manis, serbuk halia dan garam laut ke dalam mangkuk adunan tadi dan gaul sehingga ianya sebati. 

Letakkan 1/2 cawan gula baki di dalam mangkuk kecil. Bulat bulatkan doh sebesar bola berukuran 1 inci (diameter) dan golek golekkannya ke dalam mangkuk gula perang tadi sebelum menyusunnya di atas dulang pembakar dengan jarak 2 inci setiap satu (dulang pembakar sebaiknya di sapukan dengan sedikit minyak canola bagi mengelakkan biskut melekat). Jangan leperkan adunan. Biarkan kembang/leper dengan sendirinya apabila dibakar nanti.
Akhir sekali, masukkan ke dalam oven dan bakar biskut sehingga masak (lebih kurang 15 minit), harus diingatkan bahawa biskut akan terasa seperti masih belum rangup ataupun masih lembut apabila disentuh, angkat dengan perlahan-lahan ke redai penyejuk, dan sejukkan lebih kurang 10-12 minit. Ianya akan rangup dengan sendirinya.

N
OTA 
Simpan di dalam bekas kedap udara pada suhu bilik selama 5 hari.

PEMAKANAN
Setiap keping ada mengandungi: 103 kalori; lemak 5 g (0 g duduk, 3 g mono); 6 mg kolesterol; 15 gkarbohidrat; 1 g protein; 1 g serat; 94 mg sodium; 38 mg kalium. 

Karbohidrat Hidangan: 1
Pertukaran: 1 karbohidrat , 1 lemak


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Popular post

Recent Posts