Resources

Tuesday, November 22, 2011

KUCING OH KUCING

Image courtesy of Google
Mintak maaf lah ... kalau dulu saya ni memang tak boleh dekat dengan kucing lansung, apatah lagi nak main dengan kucing. Pendek kata sepatah haram tak tau dan tak mau ambik tahu pun apa2 pasal kucing. Kalau pi makan kat restoran mamak ke, gerai ke.. ada jew melintas Cik Cing mesti saya terus pi menyangkung atas bangku. Buruk betul perangai teman ni duluuuu... bila kenang2 wat malu jew.

Tapi..... tu dulu. saya berubah persepsi pada kucing pun baru setahun yg lepas. Baru lagi. Ni pun semua atas berkat dorongan dari suami dan anak anak. Dia orang memang nak bela kucing dari dulu lagi, tapi aku jew yang dok tahan2. Sebab takut dan geli.. konooooonnnnn (aku pun naik menyampah kalau diingat2 balik) Pernah cuba dulu bela sekejap (kucing jumpa) anak saya dah excited habis, sampaikan pi beli crackers packet besar lagi, siap dengan mice (toy). Pun saya gagal untuk dekatkan kucing dengan diri saya. Kesian gak tengok anak dan suami, tapi  memang tak boleh nak buat apa apa pun. Perasaan belas tu ada, tapi perasaan sayang dan nak bela, tak ada. Saya tak mau jadi hipokrit, just tell them straight.

Tapi diam tak diam baru baru boleh terima kucing, saya ada bela 13 ekor semuanya walaupun 7 darinya dah pergi tinggalkan saya, dia orang cuma bagi saya kesempatan yang sekejap nak mengenali spesis mereka yang istimewa dan manja ni). Saya bersyukur kerana sekarang ni memang tak boleh ternampak mereka dianiaya, ditendang, atau diapa2kan sekali pun. Hati akan jadi sayup dan hiba naturally. That's the beauty yang Allah s.w.t bagi. Sekarang ni  berkat join sana join sini (kelab kucing) bertambah sikit pengetahuan tentang kucing, walaupun masih banyak yang saya perlu tau. TQ kat semua kawan kawan yang terbabit.

At least saya sekarang dah pandai mandikan kucing, beli food untuk dia orang, beli ubat dan pernah jadi assistant mak bidan lagi, 2 kali woooo (suami yang jadi pak bidan).. ni semua hasil tunjuk ajar suami dan kawan kawan jugak. Terima kasih sekali lagi kat korang sume. Dan syukur alhamdulillah sekarang aku dah tak geli dan takut kucing lagi. :) Semua yang dalam jagaan, dah saya anggap macam anak sendiri hehehhe..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Popular post

Recent Posts