Resources

Wednesday, December 14, 2011

CEK MEK MOLEK

Suami saya suka benar dengan kuih Cek Mek Molek. Kalau ikut resepi, intinya ialah dari gula pasir, tapi suami suruh saya begger lak, suruh letak inti gula melaka. Pernah saya mencuba, memang sedap dan rasa lemak gula melaka bila dikunyah dengan tepung keledek tu ternyata memang ngam rasanya. Tapi masalahnya ialah bila goreng terlebih panas suhu minyak gula akan bocor keluar dan akan mencomotkan kuih dan juga minyak menggoreng. Tapi, lain pulak dengan 'method' gula pasir, kalau bocor pun, masih nampak elok dan bersih je, minyak pun bersih. yang lebih penting lagi, rasa memang sedap tak lari lansung... So saya pun beritahu suami, "patutlah orang Kelantan tak nak letak inti gula merah/ gula melaka.. ni lah sebabnya.. apalagi senyum je laaa dia...! Tapi tak kesah lah..yang penting kuih ni ringkas dan sedap.. 

Bahan bahan
1 kg keledek (saya suka guna keledek oren) - rebus sehingga empuk, kemudian dilecek
Sedikit garam untuk air rebusan keledek
3 cawan besar tepung gandum
Minyak untuk menggoreng

Petua
Bagi melembutkan kuih Cek Mek Molek kita, saya akan letakkan sedikit serbuk penaik, dan uli bersama dengan tepung dan keledek. Insyallah lembut dan gebu bila siap digoreng. Kalau tidak..... mak ai.. bukan main liat lagi.. almaklum bila keledek lecek campur pulak dengan tepung gandum... Anak anak nak makan pun senang, kalau lembut kan?!

Inti
Gula Pasir

Cara menyediakan
  • Keledek lecek, diuli bersama tepung gandum dan sedikit serbuk penaik. Uli hingga sebati dan tidak melekat dijari dan mangkuk adunan.
  • Ambil sedikit adunan, letakkan sedikit inti, lalu dibentukkan menjadi bentuk bujur.
  • Susun didalam bekas yang sudah disapu dengan sedikit minyak masak (supaya ianya tidak melekat)
  • Panaskan minyak dengan api sederhana, goreng Cek Mek Molek sehingga berwarna keemasan atau sehingga masak.
  • Boleh dihidangkan untuk dinikmati bersama keluarga dengan kopi 'o' panas... memang sedap..


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Popular post

Recent Posts